Kategoria(t): Yleistä

Pimeää kirjastotoimintaa

Eilinen (15.9.09) vajaan tunnin kestävä sähkökatkos Rovaniemellä vaikutti myös Lapin maakuntakirjaston toimintaan. Pääkirjaston Aaltosalissa asiakkaisiin sähkökatkos ei niinkään vaikuttanut, sillä suuret kattoikkunat päästivät sisään päivänvaloa. Kirjoja pystyi valitsemaan kuten tavallisestikin ja lehtiäkin pystyi lukemaan lehtisalin puolella.

Asiakkaat pystyivät lainaamaan aineistoa, mutta lainaustapahtumassa palasimme menneisyyteen kuten kuvasta näkyy. Lainat kirjattiin käsin muistiin ja ne tallennetaan myöhemmin tietokantaan.

Kaija lainaamassa aineistoa asiakkaalle
Musiikkikirjastossa tapahtui pimeää kirjastotoimintaa tai pikemminkin kirjastotoiminta keskeytyi pimeän takia. Musiikkikirjasto sijaitsee rakennuksen alakerrassa, jossa ei ole ikkunoita. Kuten allaolevasta kuvasta näkee, olemme Jounin kanssa kuin kummitukset taskulampun valossa asiakaspalvelutiskin takana. Emme nähneet edes kirjoittaa lainoja muistiin.
Pimeää kirjastotoimintaa musiikkikirjastossa
Levyjen etsiminen ja valitseminen hyllystä oli myös hyvin vaikeaa.
Levyjen tutkimista taskulampun valossa.
Levyjen etsimistä taskulampun valossa.
Kun sähkökatkos alkoi, olin silloin varastossa ja pimeys oli täydellinen. Onneksi Jouni haki älykkään avaimenperänsä, jossa oli taskulamppu ja ohjasi minut takaisin kirjaston puolelle. Muuten olisin varmaan törmäillyt varaston kirjahyllyihin.

Onneksi katkos kesti vain vajaan tunnin. No, tietysti pientä harmia tuotti se, että emme saaneet kirjastojärjestelmää toimimaan koko iltana. Eikä se toimi edes vielä tänä aamunakaan. Asiakkat kuitenkin pystyivät lainaamaan aineistoa. Lainojen uusinnat, varaukset ja palautukset jäivät vielä odottamaan, kunnes kirjastojärjestelmä saadaan taas kuntoon.

Sinikka Musiikkikirjastosta

Tekijä:

Kirjava kirjasto on ikkuna Lapin kirjastoon. Kirjoittajina toimii Lapin kirjastojen henkilökunta.

Jätä kommentti