Kategoria(t): kirjastotyö, Yleistä

Boxin ulkopuolelta

Aloitin vuoden 2024 alussa Posion kirjastossa kirjastonhoitajan sijaisena. Siirryin tehtävään lasten, nuorten ja perheiden palveluiden kehittämisen parista, ilman koulutusta tai kokemusta kirjastoalalta. En myöskään koskaan ole ollut mikään kirjastopalveluiden suurkuluttaja, vaikka lukemisesta ja kirjoittamisesta pidänkin. Voisi siis sanoa, että pääsin mukaan kirjastomaailmaan täysin boxin ulkopuolelta.

Usein laatikon ulkopuolelta katsottuna tuttuihin asioihin voi tulla uusia, erilaisia ja yllättäviäkin näkökulmia, jotka laittavat ajattelemaan tuttuja toimintamalleja uusista näkövinkkeleistä. Tämä ei suinkaan tarkoita, että kaikkea pitäisi uudistaa ja kehittää – miksi keksiä pyörää uudestaan tai edes korjata, jos se palvelee tarkoitustaan. On kuitenkin hyvä välillä pysähtyä miettimään asioita tuoreista näkökulmista. Jos mietitään vaikkapa sitä, miten kirjastosta voitaisiin tehdä helpommin lähestyttävä paikka myös heille, joille kirjastonkäyttö ei ole arkipäivän peruskauraa, miksipä ideointiin ei otettaisi mukaan myös heitä, jotka eivät vietä kirjastossa 30 tuntia viikossa?

Itse ainakin ”sokeudun” omalle työlleni, kun teen sitä tarpeeksi pitkään. Tämän vuoksi nautin erittäin suuresti siitä, jos saan pitkäaikaiseen työhöni mukaan esimerkiksi harjoittelijan. Kuuntelen innolla harjoittelijoiden ajatuksia ja kysymyksiä: ”Miksi asia x tehdään aina näin?”. En koskaan halua vastata, saati ajatella: ”Koska se on aina tehty niin”. Haluan pysähtyä miettimään, mitkä oikeasti ovat ne perusteet tehdä asia näin. Ja ovatko ne perusteet toimivia ja ajantasaisia vai olisiko aika päivittää omia toimintatapojani? Onhan tuttuun ja turvalliseen aina helpompaa jäädä, mutta jos haluaa kehittyä työntekijänä ja kehittää palveluitaan, on pakko välillä hypätä tuntemattomaan ja kokeilla uusia juttuja, epäonnistumisenkin uhalla. Koska itse kaipaan ideoita ja ajatuksia oman toiminnan kehittämiseen ja omien ajattelutapojen uudistamiseen, miksipä en antaisi niitä muillekin, jos siihen tarjoutuu mahdollisuus. Ainakin täällä ”epäpätevätkin” ajatukseni ja näkemykseni on otettu positiivisin mielin vastaan ja olen saanut kehittää monenlaista uutta.

Uusista näkökulmista katsottuna ja kehitettynä asiat voivat muuttua yllättävänkin paljon. Toki kaikki kehittäminen ja uudistaminen eivät aina johda positiivisiin tuloksiin, mutta onneksi aina on mahdollista hypätä maitojunalla takaisin tuttuun ja turvalliseen, toimivaan vaihtoehtoon. Joskus kehittäminen ja uudistaminen saattavat kuulostaa isoilta prosesseilta, mutta usein pienikin muutos riittää muuttamaan kokonaisuutta paremmin kohderyhmää palvelevaksi tai ajankohtaisemmaksi. Haluankin kannustaa jokaista työntekijää ja työyhteisöä siihen, että mikäli teille tarjoutuu mahdollisuus kuulla ajatuksia ja näkemyksiä työstänne boxin ulkopuolelta, tarttukaa tilaisuuteen! Ottakaa laatikon ulkopuolelta tulevat näkemykset vastaan innolla ja uteliaisuudella, uutta oppien!

Sanna Lampela, Posion kirjasto

Yksi vastaus artikkeliiin “Boxin ulkopuolelta

1. Tämähän on kokeilukulttuuria käytännössä! Ja erittäin tarpeellinen näkökulma tuo boxin ulkopuoli. Kellä olisi vinkkejä siihen, miten kirjasto voisi olla helpommin lähestyttävä niille, jotka meidän palveluja ei vielä käytä?

Jätä kommentti