Kategoria(t): tietokirjallisuus, Yleistä

Kirjastoista apua sukututkimukseen

Tässä blogitekstissä kerron lyhyesti sukututkimuksesta ja siitä miten sen voi aloittaa ja kuinka kirjastot voivat olla tässä aiheessa hyödyksi.

Sukututkimuksessa tutkitaan etenkin omia esivanhempia läheltä ja kaukaa. Perusteellisella tutkimuksella voi useimmiten päästä ainakin 1600-luvulle. Jotta voit edetä sukupolvissa kauas, sinun olisi hyvä tietää esivanhempasi ainakin vuoteen 1900. Tuolta ajalta on netissä jo saatavilla mm. rippikirjoja, jotka toimivat ikään kuin väestönlaskukirjoina. Siitä voit aloittaa itsenäisen tutkimuksen ja edetä vuosisatoja takaperin. Muita tärkeitä lähteitä ovat mm. syntyneiden- ja kuolleidenluettelot ja tuomio- ja henkikirjat.

Entä miten kirjastot voivat olla tutkimuksessa hyödyksi? Kirjoista voit löytää muisteluita sukupolvista, joista et itse ole saanut kuulla tietoja. Kirjoissa voi myös olla yksittäisiä tietoja ja tutkimuksia joistakin suvuista ja tiloista myös kauas menneisyyteen. Etenkin kirjoista kannattaa myös etsiä kuvia, jos niitä ei itsellä satu olemaan. Kirjastoista voi useasti löytyä myös kirjoja jotka ohjeistavat sukututkimuksen aloittamiseen.

Joten jos olisit kiinnostunut aloittamaan sukututkimuksen, suosittelisin etsimään kirjastosta aiheeseen sopivia kirjoja tai tutkielmia.

Roni Rautiainen, tet-harjoittelija Ylitornion kirjastossa

Yksi vastaus artikkeliiin “Kirjastoista apua sukututkimukseen

1. Mielenkiintoinen aihe! Miekin löysin kirjastosta suvustani tietoja, mitä oli kyllä hauska lueskella ja ajatella menneitä aikoja 🙂 Nimekkeitä löytyy hakusanalla sukututkimus pitkästi toista tuhatta Lapin kirjaston aineistosta.

Jätä kommentti